Stress : een kwestie van perspectief?


In Ted Talk legt de gezondheidspsychologe Kelly McGonigal uit waarom ze niet langer vertelt dat stress je ziek maakt en waarom je stress beter niet meer als een vijand beschouwt.

3 belangrijke punten over stress de theorie:
1 Denken dat stress je ziek maakt is gevaarlijk. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat als je denkt dat stress je ziek maakt, er een grotere kans bestaat dat je er ook echt ziek van wordt. ‘Kan anders denken over stress je dan gezonder maken?’ vraagt McGonigal zich af en ze antwoordt daar ondubbelzinning ‘ja’ op. ‘Je verandert de reactie van je lichaam op stress.’
2 Sociaal zijn vermindert de effecten van stress. Het hormoon oxytocine in ons lichaam, bekend als het hormoon dat vrijkomt wanneer we iemand knuffelen, beschermt je hart tegen stress. Oxytocine komt vrij in ons lichaam bij positief contact met de mensen die we graag hebben. Het helpt je hart herstellen van en wapenen tegen stress.
3 Mensen helpen maakt je stressbestendiger. Je omringen met je naasten in of na stresssituaties verbetert dus je gezondheid, maar het omgekeerde is ook waar, beroept McGonigal zich op onderzoek: wie andere mensen helpt blijkt veel minder kans te hebben onder stress te lijden dan iemand voor wie zorgzaamheid geen deel van zijn leven is.

3 belangrijke punten over stress : de praktijk

1 Denken dat stress je ziek maakt is gevaarlijk. Maar hoe doe je dat, je denken juist kanaliseren? Hoe kan je je mind zodanig gebruiken dat het je naar harmonie en rust leidt? Hoe gebeurt die mind body connectie?
Hoe leer je de link tussen denken, doen en voelen te optimaliseren? Dat kan je leren! Of liever : je kan ‘af-leren’ op die gedachten terug te vallen die je ziekmaken.
Een opleiding volgen om te leren… afleren… is een goede, efficiënte en gezonde manier manier om dit snel te bereiken.
2 Sociaal zijn vermindert de effecten van stress. Door in groep ervaringen te delen, tijd te maken voor jezelf in een aangename, ondersteunende omgeving komen oxyticine en endorfines vrij zodat je uit je tunnelvisie kan komen voor meer opties en keuzes.
Het sociaal zijn van punt 2 brengt dus persoonlijk op! Het gaat over communicatie en connectie.
3 Mensen helpen maakt je stressbestendiger. Dankbaarheid tonen voor hetgeen je geleerd hebt en dit doorgeven als coach, face to face of in groep is ook goed voor jou, vermits mensen helpen ons stressbestendiger maakt. Communicatie, connectie en ‘compassie'(medeleven) : de sleutel woorden in onze opleidingen : kom er vrijblijvend en gratis kennis meemaken op 2 dec. http://www.baogroup.be/BAO-site/bao-nl.htm.

Op 27 november om 19 uur tot 21.30 organiseren we in het Brugse een stressvrije avond (> ‘Breathing Circle’) waardoor je dankzij verbonden bewust ademen naar die plek gaan in jezelf waar het rustig is, naar de bron in ieder van ons dat ons verbindt met de levenskracht. Contacteer d.dewilde@baogroup.be als erbij wil zijn.

coaching-baogroup-ted

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: